ROTTERDAM – Na maanden van voorbereiding is het definitief: de Rotterdamse voetbalvereniging XerxesDZB gaat volledig van het gas af. Wat eerder nog een ambitieus plan was is door de handtekeningen van de bestuurders een concreet vooruitzicht. Hiermee is de club een unieke voorloper; het volledig gasloos maken van een bestaande sportaccommodatie is een prestatie van formaat.
Terwijl veel verenigingen nog twijfelen over de volgende stap, schakelt XerxesDZB door. De huidige cv-ketels maken plaats voor warmtepompen en er komt een geavanceerde batterij voor de opslag van zonnestroom. Het tijdplan is helder: bij de start van het seizoen 2026-2027 is de club volledig van het gas af.
Duurzaamheid als noodzaak en ideaal
De vereniging is al jaren bezig met een groene koers; van ledverlichting op de velden tot 204 zonnepanelen op de daken. Maar de huidige energiemarkt dwingt tot méér. De duurzaamheidsambitie is dan ook zowel ideëel als financieel gedreven. Door nu te investeren, blijven de energielasten in de toekomst beheersbaar. Met de komst van een batterij en een EMS (Energie Management Systeem) kan de club de opgewekte zonnestroom veel efficiënter benutten.
De maatschappelijke winst
De impact van deze investering reikt verder dan alleen een lagere energierekening. De uitkomsten van het recent verschenen onderzoek van Het landelijk Impactonderzoek Sportverenigingen onderstreept dat elke euro die in een sportvereniging wordt gestoken, zich maatschappelijk tienvoudig terugbetaalt. Een toekomstbestendig XerxesDZB is dus een directe investering in de Rotterdamse samenleving.
Private hulp en sterke partners
Een project van deze omvang – waarbij 2/3 gedekt wordt door subsidies en fondsen – kan niet zonder brede steun. Naast de overheidssubsidies (DUMAVA en de Gemeente Rotterdam) is private hulp essentieel.
De Rabobank heeft hierin een cruciale voorlopersrol vervuld. Dankzij een bijdrage van het RABO Coöperatiefonds (en eerder RABO Clubsupport) kreeg de club de wind in de zeilen. Ook de belangrijke bijdrage van het Job Dura Fonds bracht de vereniging dichter bij het doel. Met deze private partners en de gemeente Rotterdam, het Sportbedrijf Rotterdam en Rotterdam Sportsupport bewijst XerxesDZB dat de energietransitie voor sportclubs haalbaar is, mits er samengewerkt wordt.
Vanaf juli 2026 zal de gaskraan bij XerxesDZB definitief dicht blijven. Een krachtig signaal dat de Rotterdamse sportwereld klaar is voor een duurzame toekomst.

